Rząd Izraela zapewnia bezpieczeństwo rodzimym liniom lotniczym, finansując od ponad 50 lat aspekty ochrony praktycznej. Izraelscy przewoźnicy ponosili z tego tytułu znikome koszty (2,5 proc.). Wydatki na lotnicze bezpieczeństwo szybko rosną, więc zmieniony został system finansowania ochrony. Partycypacja operatorów w kosztach znacząco wzrośnie. Tylko zeszłoroczna ochrona El Al kosztowała budżet państwa prawie 186 milionów dolarów.
Państwo Izrael zarządza systemem bezpieczeństwa lotniczego dla lotów izraelskich z zagranicy do Tel Awiwu od lat 70. XX wieku. Początkowo rygor bezpieczeństwa obowiązywał wyłącznie rejsy El Al-u, lecz obecnie ochroną objęte są wszystkie międzynarodowe połączenia rodzimych linii lotniczych, a więc El Al-u, Arkii i Israir. Za przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w trakcie odprawy, boardingu i samego lotu odpowiadają funkcjonariusze w cywilu, posiadających prawo do neutralizacji potencjalnego zagrożenia. Oprócz tego samoloty flagowego przewoźnika wyposażone są w systemu antyrakietowe.
Zapewnienie ochrony liniom lotniczym wiąże się z ogromnymi wydatkami centralnymi. W 2024 roku rząd Izraela forsował zmiany w systemie finansowania lotniczej ochrony – przedstawiciele władzy chcieli zmniejszyć udział państwa w wydatkach, co spotkało się z chłodnym odbiorem trzech izraelskich przewoźników. Większa partycypacja w kosztach bezpieczeństwa – zdaniem kierownictw El Al, Arkia Israel Airlines i Israir Airlines – oznaczałaby utratę rentowności. O ile flagowy operator notuje rekordowe zyski (efekt konfliktu z Hamasem), to pozostali przewoźnicy egzystują na granicy rentowności i bankructwa.
Izraelski rząd początkowo chciał, aby nowe zasady finansowana ochrony obowiązywały od 1 stycznia, lecz skuteczny lobbing linii lotniczych opóźnił termin wejścia w życie nowych przepisów do 1 marca. Osiągnięte porozumienie, ważne do 2031 roku z opcją prolongaty do o trzy kolejne lata, zakłada, że począwszy od 2025 roku udział izraelskich linii lotniczych w kosztach ochrony wzrośnie do 5 proc., przy czym państwo będzie nadal finansować 95 proc. wydatków z tytułu ochrony lotnictwa. Do 2025 roku linie finansowały jedynie 2,5 proc. kosztów. W 2026 roku udział izraelskich operatorów wzrośnie do sześciu proc., natomiast w 2029 roku Państwo Izrael będzie pokrywać jedynie 92,5 proc. owych wydatków.
Tylko w 2024 roku wydatki państwa na finansowanie ochrony El Al wzrosły w ubiegłym roku łącznie do 185,7 miliona dolarów amerykańskich. Dla porównania w 2023 roku było to 168,4 miliona dolarów, a w 2022 roku około 137 milionów dolarów. Wydatki linii lotniczych na ochronę w latach 2022-2024 wyniosły odpowiednio 3,4, 4,4 i 4,7 miliona dolarów, podczas gdy koszty rządu centralnego z tytułu zapewnienia bezpieczeństwa El Al-owi wzrosły w zeszłym roku o 17,3 miliona dolarów (10 proc.), więc chęć zmian systemu finansowania i zwiększenie partycypacji podmiotu komercyjnego nie może zaskakiwać.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.